måndag 25 februari 2013

Måndag

Och starten har gått för vecka nio, jag gör någon form av mental nedräkning till nästa vecka då vi tar ledigt för att sporta!..
Eller ja, ledigt i varje fall. Jag har aldrig varit ledig ett sportlov med barnen men har tänkt få ut så mycket som möjligt av veckan. Lite planer här och lite planer där, kollar evengemang runt om och även lite pyssel här hemma.
Äta ska vi också givetvis göra och till sportlovet hör att grilla korv, äta klämmare och dricka varm choklad, ute givetis!
Jag håller tummarna för bra väder och inte så jäkla kallt, annars får vi väl dricka chokladen inomhus.
Grilla korven kan dock bli svårare.

Jag nämnde lammkotletter och rättikagratäng i inlägget igår och ja det var nog det godaste den här veckan! Kanske det godaste på ett par veckor, så gott var det faktiskt....mums.

J ifrågasatte varför man äter potatisgratäng överhuvudtaget och det kan jag också undra.
Här kommer receptet och lova mig att ni testar, det låter en aning skumt med rätttika men det finns inget  skumt med smaken annat än ljuvlighet.



Rättika är en rotfrukt men som har mkt lågt kolhydratvärde (2,3 kh/100g). Rättika otillagad smakar som rädisa men tillagad så försvinner den beska smaken och den är ett perfekt substitut för potatis i tex potatisgratäng!
Rättikagratäng 4-6 portioner
Rättika ca 6-700 gram
4 dl vispgrädde
1 vitlök solo
1 gul lök
ca 5 dl riven västerbottensost
salt, svartpeppar
Skala och skiva rättikan med en mandolin eller dylikt. Skiva löken.
Koka upp grädde med rättika, vitlök, salt och peppar och låt koka in utan lock i ca 10 minuter. Lägg i löken och låt koka ca 5-10 minuter till. Häll i smörad form och gratinera med osten. In i ugn, ca 225 grader i 20 minuter!

Lammkotletterna stekte jag i smör som hastigast, kryddade med salt och vitlökspeppar och la i en ugnsform.
I en skål rörde jag ihop tomatpure, rosmarin, lite olivolja, timjan och flingsalt. Detta bredde jag på kotletterna med en brödpensel och satte dom i ugnen en stund. 
Hur lång beror på hur blodiga man vill ha dom helt enkelt.. Jag vill höra köttet viska bää i det här fallet =)

Till maten drack vi detta vita vin, med ett litet klick här så kommer ni direkt till informationen om hur gott det är och vad det passar till.
En riktig fullträff till lamm men också till mycket annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar