tisdag 12 februari 2013

Tisdag

En tisdag utan barn på Bankgatan innebar Fisksoppa med grönsaker och ett jättgott Kesobröd som jag hittat här.

Fettisdag och inte en enda semla har jag ätit, tillverkat ja men inte smakat.
Jag är stolt, och jäkligt tjurig av mig när jag lägger den sidan till. I mitt fall har det inte något med karaktär att göra, jag är nog snarare tämligen karaktärslös =)
Men när jag har ett mål så är det en form av personlig konkurs att misslyckas, vilket jag gjort massor med gånger med olika mål som jag har haft. 
Men med just det här hade jag tänkt att ro i land, en dag i taget, ett mål mat i taget.

Just nu så är det bara två mål om dagen, något om kallas för periodisk fasta.
Jag äter ingen frukost och inget mellanmål under veckorna, bara lunch och middag och det fungerar alldeles utmärkt! Jag trodde nog att jag skulle vara väldigt hungrig på morgonen men nej, det är jag inte alls. 
Vi åt middag vid 17.00 i går och sen kesoplättar och två skivor fläsk kl 11.00 idag, middag igen vid 17.00, om det sen ger resultat eller inte det får vi se.

Receptet på soppan och brödet kommer här nedan, jag hoppas det ska smaka.

Fisksoppa 4 p

1 riven morot
0.5 rödlök, hackad
1 finriven vitlök
färsk broccoli, ca 200 g
Stek detta i smör
Häll på vatten så det täcker, ca 4-5 dl
3 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
1-2 tärningar fiskbuljong
krydda med timjan, basilika, fiskkrydda och citronpeppar
saft av 0.5 citron
När detta kokat ihop lägger du ner
Lax i rejäla tärningar och gärna av tärningar av en vit fisk, jag tog Pangasiusfilé
när fisken har kokat klart i soppen, tar ca 5-7 min så dra av den och tillsätt skalade räkor, ca 1 dl.







Kesobröd från Åse

3 ägg
125 g keso
Knappt 1 dl kokosnötmjöl 
4 msk kruskakli
1 msk fiberhusk
3 tsk bakpulver (fungerar med 2 tsk också)
två nypor salt
ev. 2 msk deodoriserat kokosfett eller lite smält smör

Mixa ägg och keso med stavmixer.
Blanda de torra ingredienserna. Rör ihop mjölblandningen med äggsmeten. Platta ut på bakplåtspappersklädd plåt. Fukta händerna och platta till med händerna till en ca 1,5 cm tjock platta.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.



Vi åt vårat bröd med lufttorkad skinka, ost och tomater på.
Riktigt, riktigt gott för att vara i stort sett utan kolhydrater!

Nu tror jag att det är dags att kasta in handduken för idag, i morgon är halva veckan gjord och kalas för två fina pojkar står på schemat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar