lördag 17 augusti 2013

Lördag


 Limpa




Lördagsnöje på högsta nivå!
Bageriet har gått på högvarv, limpa, franska, muffins, rulltårta, pajer och sylt i långa banor. Frostat av frysen har jag också gjort och känner mig ruskigt lycklig när jag får fylla upp hyllor och skåp med allehanda godsaker.
Jag, mamma och barnen gjorde ett besök i skogen igår och plockade både blåbär och lingon. Molly tyckte lingon var av större intresse, det gick betydligt fortare att plocka.
Fredagskänslan infann sig när jag fick stå där bland blåbärsriset med solen som värmde i ryggen och barnen som satt på var sin stubbe och var allmänt nöjda med att stoppa ett bär i hinken med jämna mellanrum.
Lingonen räckte till fyra burkar och av blåbären blev det både, sylt, paj och muffins.



 Blåbärsmuffins


Elles kaffekaka


Vaniljdrömmar 



Jag bjuder även på en bild av köket där man kan tro det varit ett kärnvapenkrig.....


Vi firade in helgen och ett par goda vänners nytillskott med att äta Flygande Jakob och skåla i ett glas rött. Bebisar förtjänar en skål tycker jag!

Då regnet öst ner ända fram till middagstid idag så har jag och Måns spenderat mer eller mindre hela dagen i köket. Det betyder matlagning som får ta tid, i love it!

Lördagsstek med zucchini och WB-ost timbal serverad med karljohan-svampsås och ugnsbakade tomater.

4 p

1 kg fläskkarre
1 morot
2 vitlöksklyftor
1 dl rödvin 

Lägg karrén i en ugnsform, krydda med salt, rosmarin och vitlökspeppar, dela moroten i bitar och vitlöksklyftorna. Lägg dessa bredvid köttet och häll i vinet. Ställ in i ugnen i ca 120 grader med en termometer instucken i den tjockaste delen. Det tar ca 2-2.5 h att få det till drygt 75 grader. När det är klart ta ut det ur ugnen och skiva upp det, lägg tillbaka i formen och omslut med folie. Låt vila en stund.

Timbalerna.

1 zucchini
3 ägg
0.5 dl majonäs
3 dl riven lagrad ost, jag använde Wästerbottensost.
Örtsalt

Riv zucchinin och lägg i durkslag, salta på den och låt dra tills den mesta vätskan runnit ur. Krama ur den ordenligt och lägg i botten på små formar. Blanda ihop, de resterande ingredienserna och fördela detta över zucchinin. Grädda i 200 grader ca 15 min tills de fått fin färg. Dela tomaterna och lägg dessa bredvid på plåten så är de klara samtidigt.

Svampsås.

Jag hade turen att hitta en påse med Karljohan svamp längst in i frysen.
Denna var förvälld och infryst vilket innebär att jag bara behövde steka den i smör. Har man rå svamp och lite beroende på vilken sort så bör man ta reda på bästa sättet att tillreda den innan man gör självaste såsen.

Jag hällde på vispgrädde ett par deciliter och smaksatte med en aning soya och lite kalvfond. Svampen i sig har så mycket smak att man inte behöver en massa kolijox för att få en underbar sås.



Måste bara tillägga att det var ruskigt gott, rent så in i bängen!

1 kommentar: